Remonttitiedot huoneistotietojärjestelmään

Uusi vaihe huoneistotietojärjestelmässä alkaa kesällä 2025

Kesäkuussa 2025 alkaa uusi vaihe huoneistotietojärjestelmässä (HTJ), jossa taloyhtiöiden hallinnollisia tietoja aletaan tallentaa järjestelmään. Näihin tietoihin kuuluvat mm. kunnossapito- ja muutostyöt, kunnossapitotarveselvitykset, osakkaiden tekemät muutostyöt sekä yhtiölaina- ja vastiketiedot.

Tavoitteena on, että tiedot tukevat tulevaisuudessa asuntokauppaa, luotonantoa, vakuushallintaa sekä osakkaiden ja taloyhtiöiden päätöksentekoa. Lisäksi yhtiölainatietoja käytetään osana positiivista luottotietorekisteriä.


Mitä tietoja ilmoitetaan – ja milloin?

HTJ2-hanke etenee kahdessa vaiheessa:

  • Perustamisvaihe: Ensimmäinen tietojen ilmoitus, alkaen 1.6.2025
  • Ylläpitovaihe: Tietojen säännöllinen päivitys viimeistään 1.7.2026 alkaen

Tietojen päivitysvelvollisuus:

  • Vähintään kerran vuodessa
  • Kuukauden sisällä yhtiökokouksesta
  • Tai kun tietoja pyytää osakas, välittäjä tai pantinhaltija

1. Taloyhtiön kunnossapito- ja muutostyöt

Vanhoista hankkeista (1.6.2025 alkaen) ilmoitetaan:

  • Y-tunnus
  • Hankkeen nimi
  • Toimenpidelaji
  • Toteutusvuosi
  • (Vapaaehtoisesti muita tietoja)

Uusista hankkeista ilmoitetaan laajemmin:

  • Y-tunnus
  • Hankkeen nimi ja ilmoittaja
  • Toteutusvuosi
  • Toimenpidetyyppi ja elinkaaren vaihe
  • Valvooko yhtiö hanketta
  • Työkohteet ja vastuualueet
  • (Vapaaehtoisesti tarkentavia tietoja)

Kunnossapitotarveselvitys:

  • Y-tunnus
  • Hankkeiden nimet, toimenpidelajit ja toteutusvuodet (5 vuoden tarkastelujaksolla)

2. Osakkaiden tekemät kunnossapito- ja muutostyöt

Taloyhtiöt ovat velvollisia ilmoittamaan tiedot 1.6.2023 jälkeen tehdyistä muutostyöilmoituksista.

Ilmoitettavat tiedot sisältävät mm.:

  • Hankkeen nimi ja tyyppi
  • Ilmoittajan nimi ja ilmoituspäivä
  • Toimenpiteen kuvaus ja vaihe
  • Valvooko yhtiö työtä
  • Vastuunjako (yhtiö/osakas)
  • Työkohteen sijainti ja laji

Ylläpidon aloitus viimeistään: 1.7.2026
Tiedot ilmoitettava myös: kuukauden sisällä yhtiökokouksesta tai pyynnöstä.


3. Taloyhtiön taloudelliset tiedot

Pankit ilmoittavat lainatiedot HTJ:ään 1.9.–30.11.2025, koskien:

  • Uudisrakentamista ja perusparantamista

Tämän jälkeen taloyhtiö/isännöinti ilmoittaa:

  • Jaetaanko laina osakeryhmille
  • Lainaosuudet osakeryhmittäin

Ilmoitettavat tiedot:

  • Lainan pääoma, ajankohta, käyttötarkoitus
  • Jaetaanko laina osakeryhmille
  • Huoneiston luottovastuu ja sen ajankohta

Vastiketiedot sisältävät:

  • Hoito-, pääoma- ja tonttivastikkeet sekä mahdolliset ennakkovastikkeet
  • Vastikkeiden alkamispäivät ja määrät

4. Tietojen ilmoittamistavat

Kaksi vaihtoehtoa:

  1. Isännöintijärjestelmästä teknisen rajapinnan kautta
  2. Maanmittauslaitoksen käyttöliittymästä (pienemmille yhtiöille tai niille, joilla ei ole omaa järjestelmää)

Huomio: Maanmittauslaitos ei tarkista tietoja, vaan ne tallentuvat sellaisenaan järjestelmään.


5. Ketä velvollisuus koskee?

  • Yhtiöt, joissa on yli 5 huoneistoa ja huoneistokohtaisia lainoja
  • Pienyhtiöt (<5 huoneistoa) eivät ole velvoitettuja, jos huoneistokohtaisia lainoja ei ole
  • Erityistapaukset (esim. yhden omistajan yhtiöt) vapautettuja, ellei tietoja pyydetä

Lainsäädäntö taustalla

  • Laki huoneistotietojärjestelmästä velvoittaa taloyhtiöitä toimittamaan hallinnolliset ja taloudelliset tiedot HTJ:ään
  • Asunto-osakeyhtiölain mukaan isännöitsijä vastaa päivityksistä pyynnöstä

Huomio isännöinnille:
Uudet velvoitteet voivat vaatia päivityksiä isännöintisopimuksiin. Sopimusmuutokset tulee tehdä kirjallisesti hallituksen kanssa.


Siirtymäajat tiivistetysti

TiedotSiirtymäaikaJatkuva toimitus alkaa
Kunnossapito- ja muutostyöt, rajapinnan kautta1.6.2025–30.6.20261.7.2026
Kunnossapito- ja muutostyöt, käyttöliittymän kautta1.1.2026–30.6.20261.7.2026
Lainatiedot (pankit)1.9.–30.11.20251.12.2025
Lainatiedot (taloyhtiöt)1.12.2025–30.6.20261.7.2026
Osakkaiden muutostyöilmoituksetvapaaehtoinen alkaen 1.6.2025pakollinen 1.7.2026 alkaen

Yhteenveto: Mitä taloyhtiöiden kannattaa tehdä nyt?

  • Valmistautukaa tietojen keräämiseen ja tallentamiseen
  • Tarkistakaa isännöintisopimus ja roolit
  • Varmistakaa järjestelmien yhteensopivuus HTJ:n kanssa
  • Aloittakaa keskustelu hallituksen ja osakkaiden kanssa uusista käytännöistä

Lähde: Isännöintiliitto